Jadwal Imam Tarawih Di Masjidil Haram Bulan Ramadhan

ramadhanBagi anda yang ingin menunaikan ibadah puasa dan shalat Tarawih di Masjidil Haram, cobalah tengok jadwal imam shalat Tarawih di bawah ini yang baru saja dikeluarkan oleh Departemen Urusan Masjidil Haram Dan Masjid Nabawi, Arab Saudi.

Untuk Imam shalat Tarawih terdiri dari Masyayikh terkemu yang kita kenal seperti, Sheikh Dr Abdul Rahman bin Abdul Aziz Al – Sudais dan Syeikh Dr Saud Bin Ibrahim Al – Shuraim , Sheikh Dr Abdullah bin Awad al- Juhani , dan Dr Sheikh Maher bin Hamad Mueaqly , dan Dr Sheikh Khalid bin Ali Al – Ghamdi , dan Sheikh Dr Bandar bin Abdulaziz Balilah.

Berikut jadwal Imam shalat Tarawih di Masjidil Haram:

1.Malam pertama di bulan Ramadhan: 5 rakaat pertama akan di imami oleh Sheikh Dr Saud Bin Ibrahim Al – Shuraim, dan diteruskan hingga witir dan doa oleh Sheikh Dr Abdul Rahman bin Abdul Aziz Al – Sudais.

2. Malam kedua di bulan Ramadhan: 5 rakaat pertama akan di imami oleh Dr Abdullah bin Awad al- Juhani, dan diteruskan hingga witir dan doa oleh Sheikh Dr Maher bin Hamad Al mu’aiqli.

3. Malam ketiga di bulan Ramadhan: 5 rakaat pertama akan di imami oleh Sheikh Dr Khalid bin Ali Al – Ghamdi, dan diteruskan hingga witir dan doa oleh Sheikh Dr Bandar bin Abdulaziz Balilah. Dan kemudian mutar kembali ke jadwal no.1.

Jadwal di atas akan berlanjut hingga 20 pertama bulan Ramadhan, sedangkan untuk 10 akhir akan di imami: 5 rakaat pertama akan di imami oleh Sheikh Dr Abdullah bin Awad al- Juhani, dan dilanjutkan hingga doa serta witir oleh Sheikh Dr Maher bin Hamad Al mu’aiqli. (Alarabiya/Ram)